Informatie over computergebruik
Tips voor veilig surfen en meer veiligheid op het internet
Om ten volle van de goede dingen van het internet te genieten, moet u een paar fundamentele veiligheidstips volgen:
-
Koop en installeer beveiligingsprogramma's
Met virusscanners kunt u veiliger internetten. Bekende bedreigingen zoals virussen of trojans worden door deze programma's gedetecteerd en onschadelijk gemaakt. -
Installeer regelmatig updates
Updates dichten beveiligingsgaten. Telkens wanneer uw computer of een programma dat u gebruikt wil updaten, moet u daarmee instemmen. -
Surf op alleen beveiligde websites
U kunt een beveiligde website herkennen aan het feit dat het internetadres met "https" begint. Als de regel alleen "http" bevat, kunnen hackers uw gegevens gemakkelijker onderscheppen. Vooral als u online wilt winkelen, moet u hier aandacht aan besteden. -
Gebruik geen openbare netwerken
Vaak kunt u in het winkelcentrum of het café gratis internetten. Deze netwerken zijn echter meestal niet versleuteld en hierdoor kunnen fraudeurs uw gegevens stelen. -
Anoniem blijven
Geef op het internet alleen gegevens vrij die absoluut noodzakelijk zijn. Als een website niet betrouwbaar lijkt, moet u geen informatie over uzelf verstrekken. -
Download niets van onbekende bronnen
Gedownloade bestanden kunnen virussen en trojans bevatten. Download daarom alleen bestanden van betrouwbare bronnen. Als u niet zeker bent, kunt u ook uw virusscanners het bestand laten controleren voordat u het opent. -
Bescherm uw thuisnetwerk
Het is het beste om uw draadloze router door een professional te laten instellen. Een wachtwoord wordt gewoonlijk met de router meegezonden. U moet dit vervangen door uw eigen wachtwoord. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat vreemden geen toegang krijgen tot uw thuisnetwerk.
Wachtwoordbeveiliging: hoe maakt u een veilig wachtwoord aan?
Om uw gegevens en gebruikersaccounts op het internet te beschermen, zijn deze beveiligd met wachtwoorden. Daarom moet een wachtwoord dat u instelt zo veilig mogelijk zijn. Op die manier heeft alleen u toegang tot uw persoonlijke gegevens. Hieronder hebben we enkele tips samengevat voor een grotere wachtwoordbeveiliging:
-
Een wachtwoord moet tenminste 10 tekens bevatten Een sterk wachtwoord bestaat uit een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens zoals !?/%.
-
Gebruik niet telkens hetzelfde wachtwoord Bedenk een nieuw wachtwoord voor elke gebruikersaccount.
-
Deel uw wachtwoorden niet Zelfs als er in e-mails of telefoongesprekken om wordt gevraagd, mag u nooit op dergelijke verzoeken ingaan.
-
Bewaar uw wachtwoorden niet in de internetbrowser Gebruik hiervoor wachtwoordbeheerprogramma's die uw wachtwoorden voor u kunnen opslaan.
Beveiliging van e-mail: dit is wat u kunt doen
Niet alleen kunt u via uw e-mailaccount elektronische post verzenden en ontvangen, het is ook van cruciaal belang voor de beveiliging van uw gebruikersaccounts. Wie toegang heeft tot uw e-mailaccount kan theoretisch de wachtwoorden van alle andere gebruikersaccounts wijzigen. U moet hier dus erg voorzichtig zijn:
-
Gebruik een zeer sterk wachtwoord voor uw e-mailaccount. Daarnaast kunt u een 2-factor authenticatie instellen voor uw gebruikersaccounts. Deze methode stuurt bijvoorbeeld een code naar uw smartphone, die u vervolgens ook nodig hebt om in te loggen. Alleen degenen die toegang hebben tot uw wachtwoord en uw smartphone kunnen inloggen op uw account.
-
Als u een onverwachte e-mail ontvangt, moet u eerst nagaan van wie het bericht afkomstig is. Kijk ook eens goed naar het emailadres. Controleer de aanhef en zoek naar fouten in de tekst. Dit alles kan u vertellen of de e-mail van een oplichter afkomstig is.
-
Als u een e-mail ontvangt van een onbetrouwbare afzender, moet u niet op links in de tekst klikken of bijlagen downloaden. Afzenders van gevaarlijke spamberichten kunt u vaak herkennen aan cryptische e-mailadressen die bestaan uit combinaties van cijfers en letters. Het kunnen ook dubieuze of onjuiste namen bevatten.
-
Als u een e-mail ontvangt van een onbekende afzender, moet u niet op links in de tekst klikken of bijlagen downloaden. Malware, kwaadaardige software, kan verborgen zitten in bijlagen. Open daarom alleen bijlagen van afzenders die u vertrouwt.
-
Laat u niet per e-mail onder druk zetten om uw wachtwoord te wijzigen, gevoelige gegevens bekend te maken of transacties af te sluiten. Gerenommeerde providers vragen u nooit via e-mail om dergelijke informatie.
Meer veiligheid op sociale media:
Sociale media kunnen ook het leven van veel senioren verrijken. Om ervoor te zorgen dat u ook hier veilig kunt surfen en met vrienden kunt communiceren, moet u op de volgende veiligheidsaspecten letten:
-
Besteed aandacht aan uw gegevens
Sociale media zijn er om uzelf te presenteren. Toch moet u voorzichtig zijn met uw gegevens en goed nadenken over welke informatie u over uzelf wilt vrijgeven. -
Herken nepprofielen
Accepteer alleen vriendschapsverzoeken van mensen die u kent. Soms maken oplichters echter een vals profiel van een persoon aan om uw informatie te stelen. Kijk dus altijd goed naar het profiel en zoek naar inconsistenties. -
Privacy-instellingen wijzigen
Stel uw sociale media-accounts zo in dat alleen vrienden en volgers (d.w.z. abonnees) uw gepubliceerde inhoud kunnen zien en u berichten kunnen sturen. -
Denk na u over hetgeen u post
Berichten, opmerkingen, gepubliceerde foto's en lidmaatschappen van groepen zeggen veel over u. Denk daarom altijd twee keer na voordat u actief wordt op social media. Vooral met foto's moet u oppassen dat u geen persoonlijke rechten of copyrights schendt. -
Controleer aanvragen en berichten zorgvuldig
Blijf vooral alert op social media en vertrouw niet elk bericht of elke post. Veel gebruikers publiceren hier ook nepnieuws - zogenaamd "fake news".
Veilig bellen: tips om fraude tegen te gaan
Als u belt met uw vaste telefoon of smartphone, zijn er een paar veiligheidstips waar u rekening mee kunt houden. Zo bent u goed gewapend tegen mogelijke SPAM-oproepen.
SPAM - oproepen herkennen & juist handelen:
Ongeacht of u een vaste telefoon of een smartphone hebt - in beide gevallen kunt u een SPAM-oproep ontvangen. Dubieuze bedrijven die ongeoorloofd zijn te bellen, maken misbruik van uw telefoonnummer voor reclame doeleinden. Vaak zijn het echter ook oplichters die u vragen om een betaling te doen.
Dit zijn veel voorkomende SPAM telefoontjes waar u op moet letten:
-
Ongeoorloofde telefonische reclame: Hierbij ontvangt u telefonisch reclame voor een product of dienst zonder dat u hier vooraf toestemming voor heeft gegeven. Deze vorm van contact voor reclamedoeleinden is wettelijk niet toegestaan.
-
Ping-oproepen: Hier gaat uw telefoon maar kort over. De gemiste oproep op uw display is bedoeld om u aan te moedigen terug te bellen. Vaak wordt een nummer uit het buitenland gebruikt en wordt er een wachtrij gebruikt wanneer het nummer wordt gedraaid. Tip: Bel geen onbekend nummer uit het buitenland terug. Anders kunt u een hoge telefoonrekening ontvangen.
-
Overlast-oproepen: Als u op verschillende tijdstippen van de dag oproepen krijgt van hetzelfde nummer, maar niemand antwoord geeft als u opneemt, kunt u het nummer laten blokkeren door uw telefoonprovider.
-
Bandopname: Het kan ook een SPAM oproep zijn als u enkel een bandopname hoort wanneer u de telefoon opneemt. Deze kan u bijvoorbeeld vragen een nummer te kiezen of persoonlijke gegevens vrij te geven. Tip: Ga nooit akkoord met het delen van persoonlijke gegevens met dubieuze afzenders en laat het nummer blokkeren.
-
Hulpvraagfraude: Veelgebruikte fraude is de vraag om hulp per telefoon. Hierbij worden oudere mensen, die meestal alleen wonen, gebeld. Er wordt een noodsituatie beschreven - bijvoorbeeld een ongeluk met een kleinkind. De oplichters vragen op korte termijn om geld en zetten de gebelde persoon onder grote druk. Tip: Wees wantrouwig en geef geen details over uw familie of financiële situatie. Verwittig onmiddellijk de politie als u een verdacht telefoontje ontvangt.
Fraudeurs en dubieuze bedrijven gebruiken nu ook sociale netwerken en messengers zoals WhatsApp voor hun doeleinden. Ook hier moet u niet terugbellen, op links klikken. U moet het nummer blokkeren en eventueel rapporteren.
Veilig online winkelen: online shoppen voor senioren
Tips voor winkelen op het internet
Om ervoor te zorgen dat uw online shop ervaring vlekkeloos verloopt, volgen hier enkele tips die u helpen veilig online te winkelen:
-
Keurmerken en certificaten Goedkeuringszegels van erkende, onafhankelijke testcentra zijn het duidelijkste teken dat u met een betrouwbare webshop te maken heeft. Bij een echt keurmerk is de link naar de certificaatpagina in de afbeelding van het keurmerk opgeslagen. Bovendien kunt u ook nagaan of de keuringsinstantie een vermelding over de betrokken verkoper geeft op hun eigen website.
-
Beoordelingen lezen Bekijk beoordelingen over producten of zoek specifiek naar koopervaringen. Zoek bijvoorbeeld op "winkel xy ervaringen" of "winkel xy betrouwbaar" in de zoekmachine. Als de ervaringen overwegend negatief zijn, kunt u beter van de aankoop afzien.
-
Verzendkosten en retourvoorwaarden Informeer u van tevoren over extra verzendkosten, douanetarieven, rembourskosten of zelfs de mogelijkheid en de kosten van een retourzending of annulering.
-
Herkomst van de winkel Controleer de adresgegevens van de aanbieder op de website. Winkels die in het buitenland gevestigd zijn, zijn niet noodzakelijk dubieus. De locatie heeft echter een grote invloed op de bescherming van de koper en de rechten die van toepassing zijn op de koop.
-
Veilig online betalen Wanneer u nog geen ervaring heeft met een webshop, kunt u het best geen betaalmogelijkheden gebruiken waarbij u vóór de ontvangst van de goederen moet betalen.
-
Beveiligde gegevensoverdracht Aangezien voor betalingstransacties zeer gevoelige informatie wordt vereist, dient u uw gegevens alleen op beveiligde websites met versleutelde encryptie in te voeren. U herkent een beveiligde verbinding aan de afkorting "https://" aan het begin van het internetadres. Zonder de letter “s” is het niet versleuteld.
-
Niet online winkelen op openbare netwerken Wanneer u veilig online wilt winkelen, moet u uw aankopen doen vanaf uw beveiligde thuisnetwerk. Met een openbare wifi-verbinding kan de noodzakelijke gegevensbeveiliging niet worden gegarandeerd.
-
Veilige wachtwoorden Ook voor een klantenaccount bij een webshop moet u een complex, veilig wachtwoord instellen dat alleen u kent.
Waaraan herkent u veilige webshops?
Voordat u tot een aankoop overgaat, is het goed om de webshop eerst even aan de tand te voelen. U kunt op de volgende punten letten:
1. Contactgegevens
Een betrouwbare winkel beschikt over een compleet impressum. Deze bevat:
-
Voor- en achternaam van de eigenaar
-
Volledige adres van het bedrijf
-
Contactmogelijkheden per telefoon, e-mail en eventueel fax.
Tip: Betaalde telefoonnummers of postvak zijn bijvoorbeeld tekenen voor een onbetrouwbare webwinkel.
-
Handelsregister en handelsregisternummer
-
Bedrijfsnaam en rechtsvormsupplement
-
BTW - identificatienummer
-
Gegevens van de toezichthoudende autoriteit, indien van toepassing
Een veilige webshop moet voldoen aan de wettelijke richtlijnen. Dit houdt onder andere in dat de ingevoerde gegevens alleen worden gebruikt om de verkoop te verwerken en niet worden doorgegeven aan derden. Daarnaast moeten de Algemene Voorwaarden (AV) beschikbaar zijn op de website en gemakkelijk te vinden zijn.
2. Bestelproces, betaling & verzending
Een gerenommeerde webwinkel moet een duidelijke bestelknop hebben met “Bestel met betalingsverplichting” of “Koop nu”. Onduidelijke formuleringen zoals “Bestellen” zijn niet toegestaan. Zodra u uw bestelling succesvol hebt geplaatst, ontvangt u per e-mail een orderbevestiging van de online winkelier.
Daarnaast moet de webshop:
-
u informeren over het herroepingsrecht, het retourrecht en de terugbetaling van het aankoopbedrag.
-
transparant zijn over verzending en levering (opties en kosten).
-
verschillende betalingsmethoden aanbieden (bijv. aankoop op rekening, creditcard of via een gerenommeerde online betaaldienst).
3. Veilige website
De website zelf moet ook veilig zijn. U kunt rekening houden met deze tips:
-
Een veilige webwinkel heeft een veilige codering die begint met “https://...”.
-
Zorg ervoor dat de naam van het bedrijf in de adresregel van de browser (“https://www. ....”) overeenkomt met de bedrijfsnaam. Als u automatisch naar een andere pagina wordt doorverwezen, verlaat u de pagina.
-
De webshop biedt u de mogelijkheid om meer beveiligingsinstellingen te kiezen: Dit kan bijvoorbeeld 2-factor authenticatie zijn. Dit betekent dat u zich nogmaals moet identificeren naast het wachtwoord. Vaak wordt er een bevestigingscode naar een mobiel apparaat gestuurd, zoals uw smartphone. U kunt ook uw vingerafdruk laten uitlezen met een bijbehorende sensor.
4. Prijzen & kosten
Een gerenommeerde webshop heeft realistische prijzen. Opvallend lage prijzen kunnen duiden op een nepshop. Een andere indicatie van een veilige webshop is dat er transparante informatie wordt gegeven over verzending, retourneren en andere mogelijke kosten.
Online betalen: een overzicht van veilige betaalmethoden
Aankoop op rekening
Bij de betaalmethode aankoop op rekening wordt de factuur meegestuurd met het product. De koper betaalt meestal na ontvangst van de goederen.
Voordelen:
-
Op internet hoeven geen bankgegevens bekend te worden gemaakt.
-
Goederen kunnen vóór betaling worden gecontroleerd.
-
Bij een retourzending hoeft de klant niet te wachten op terugbetaling.
Achteraf betalen met Klarna
Bij de betaalmethode achteraf betalen komt u misschien vaker de term “Klarna” tegen: dit is een Zweedse betalingsprovider die de verwerking verzorgt voor deelnemende winkels. In plaats van de webshop te betalen, betaalt u het factuurbedrag aan Klarna. U heeft hier meestal 14 of 30 dagen de tijd voor. Klarna voert voor de aankoop op rekening een identiteits- en krediet controle uit. Dit betekent dat wordt gecontroleerd of uw gegevens kloppen en of u het aankoopbedrag kunt betalen.
Voordelen:
-
Openstaande facturen hoeven pas later te worden betaald.
-
Goederen worden direct verzonden want men hoeft niet te wachten op ontvangst van betaling.
-
Mogelijkheid om in termijnen te betalen (Klarna gespreid betalen)
Nadelen:
-
Persoonlijke gegevens moeten online worden ingevoerd.
-
Facturen van Klarna kunnen onopgemerkt of ongelezen blijven (bijvoorbeeld als ze in de SPAM-map van uw inbox terechtkomen). Dit kan leiden tot aanmaningen.
-
Als u een bestelling wilt retourneren en Klarna nog niet heeft betaald, kunt u na de betalingstermijn een herinnering van Klarna ontvangen. In dit geval heeft de winkelier Klarna nog niet geïnformeerd over uw retourzending. U dient daarom ook de betaaldienst op de hoogte te stellen wanneer u goederen retourneert.
Betalen onder rembours
Bij de betaalmethode betaling onder rembours hoeven kopers niet via internet te betalen, maar betalen ze de factuur aan de postbode wanneer ze het pakket ontvangen. Hiervoor worden wel extra kosten in rekening gebracht.
Voordelen:
-
De klant hoeft niet te betalen voordat hij de goederen ontvangt.
-
Goederen worden onmiddellijk verzonden omdat er niet gewacht hoeft te worden op ontvangst van betaling.
Nadelen:
-
De rembourskosten zijn meestal hoger dan de normale verzendkosten.
-
U moet thuis zijn om het pakket te betalen.
-
Alleen de persoon die als ontvanger wordt genoemd, mag het pakket in ontvangst nemen. U kunt ook een volmacht geven aan een andere persoon om het pakket in ontvangst te nemen.
Betaling per automatisch incasso
Bij de betaalmethode automatische incasso geeft de koper de verkoper toestemming het verschuldigde bedrag van diens bankrekening af te schrijven.
Voordelen:
-
Ongecompliceerde afwikkeling voor de koper.
-
Bankgegevens kunnen bij de verkoper worden opgeslagen voor toekomstige bestellingen.
Nadelen:
-
Bankgegevens moeten gedeeld worden over het internet.
-
De gegevensbescherming is in handen van de verkoper.
Betaling met creditcard
Bij de betaalmethode betaling met creditcard heeft u iedere maand een bepaald kredietlimiet. Daarvan wordt bij een bestelling een bedrag afgetrokken, wat vervolgens aan het eind van de maand van de rekening wordt afgeschreven.
Voordelen:
-
Een internationaal geaccepteerd betaalmiddel.
-
De koper kan de betaling herroepen.
Nadelen:
-
Aangezien het aankoopbedrag met vertraging van de bankrekening wordt afgeschreven, kan de koper gemakkelijk het overzicht over zijn uitgaven verliezen.
-
Creditcardnummers kunnen gestolen en misbruikt worden.
Betalen met PayPal
Bij de betaalmethode met PayPal is een speciale PayPal-rekening nodig. PayPal fungeert als tussenpersoon die de aankoop afhandelt zonder de betalingsgegevens aan de verkoper door te geven.
Voordelen:
-
Geïntegreerde koopbescherming, zodat geld bij problemen met de producten terug gevorderd kan worden.
-
U hoeft uw bankgegevens niet aan de verkoper prijs te geven.
Nadelen:
-
PayPal - klanten zijn vaak het slachtoffer van spam e-mails, die de inloggegevens van hun PayPal-rekening aan hen willen ontlokken.
Betalen met iDeal
Met de betaalmethode via iDeal kunt u direct geld overmaken van uw bankrekening naar die van de webwinkel, uw bankgegevens worden echter alleen door iDeal verwerkt en niet door de webshop.
Voordeel:
-
Omdat de betaling onmiddellijk wordt ontvangen door de webwinkel kunnen de producten meteen worden verzonden.
Nadelen:
-
Het is lastig om uw geld terug te krijgen aangezien iDeal geen koopbescherming biedt. De betaalmethoden via PayPal of creditcard bieden wel koopbescherming.
-
U kunt iDeal meestal alleen gebruiken in Nederlandse webwinkels.
Veilig online vakantie boeken: info & tips
Naast het bestellen bij webshops gebruiken veel mensen ook steeds meer het internet om reizen en uitstapjes te boeken. Met onze tips voor het online boeken van vakanties kunt u leren betrouwbare reisaanbiedingen te herkennen. Daarnaast geven we informatie over hoe u zich kunt beschermen tegen eventuele probleemsituaties:
-
U ontvangt alle details over de reis. Daaronder vallen:
-
het reisdoel
-
de soort accommodatie en inbegrepen maaltijden
-
de reisroute
-
het transportmiddel
-
de prijs
-
paspoort- en visumvereisten
-
eventuele verplichte inentingen
-
-
De advertentie laat zien wie de reisorganisator of het reisbureau is. U dient zeker geïnformeerd te worden over wie aansprakelijk is in geval van gebreken, boekingsfouten of insolventie. De volgende informatie moet zichtbaar zijn in de advertentie:
-
de naam van de reisaanbieder
-
de rechtsvorm van de onderneming (bijv. een B.V.)
-
het KVK-nummer
-
de naam van de beherende vennoot
-
het adres van de onderneming
-
contactadressen (telefoon, fax of e-mail)
-
-
De reisaanbieder heeft al zijn contactgegevens online staan.
-
De algemene voorwaarden zijn te vinden op de pagina.
-
De website van de reisaanbieder vermeldt het privacybeleid over de opslag, de verwerking en het gebruik van uw gegevens.
-
Bij all - inclusive reizen krijgt u een garantiebewijs, waarmee de reisorganisator bewijst dat hij verzekerd is tegen insolvabiliteit en faillissement.
-
Contactmogelijkheden worden ook in uw moedertaal aangeboden.
-
De te doorlopen stappen van het boekingsproces zijn begrijpelijk.
-
U heeft de keuze tussen verschillende veilige betaalmethoden (bijv. creditcard of iDeal).
-
De prijzen zijn transparant opgebouwd. Het is duidelijk welke kosten voortvloeien uit belastingen, annulerings- of omboekingskosten en voor extra diensten. Wees u ervan bewust dat sommige aanbieders extra diensten voorgeselecteerd kunnen hebben waarvoor een vergoeding moet worden betaald, en let goed op de opties die u uiteindelijk kunt kiezen.
Tip: Zoek op online forums of online reisbureaus naar ervaringen en beoordelingen van uw potentiële reisaanbieder of accommodatie, nog voordat u boekt. Als er in het verleden vaak problemen zijn geweest, kunt u uw plannen tijdig veranderen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb