OMGAAN MET VERLIES: over afscheid nemen en rouwen

deel 2: tussen overlijden en uitvaart

Tussen het overlijden en de uitvaart maakt u keuzes over de manier waarop u afscheid neemt van de overledene. Het belangrijkste is dat deze keuzes passen bij de overledene en bij uzelf.

Kisten

Kisten zijn verkrijgbaar in diverse materialen, modellen, kleuren en prijsklassen. Een uitvaartondernemer zal u voorbeelden van kisten laten zien. Neem de tijd voor de keuze en maak de keuze waar u echt achter staat. Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden. Een kist kan bijvoorbeeld ook een gevlochten mand zijn.

www.karakterkisten.nl

www.troostkist.nl

Wade en draagplank

Een kist is niet verplicht. De overledene kan ook in een wade gewikkeld worden voordat het lichaam wordt begraven of gecremeerd. Wanneer u kiest voor een (lijk)wade, is wel een draagplank of opbaarplank nodig. Informeer bij het gebruik van een opbaarplank naar de regels bij de begraafplaatsbeheerder. Of informeer bij het crematorium naar de mogelijkheden voor het cremeren zonder kist.

www.wikkelgoed.nl

Rouwkaart

Meestal levert u als naaste zelf de tekst voor de rouwbrief aan en bespreekt u met de begrafenisondernemer de wensen over de vormgeving hiervan. De uitvaartondernemer heeft voorbeelden van rouwbrieven. Die kunt u aanpassen of wijzigen, zodat ze van toepassing zijn op de overledene. Het is ook mogelijk dat u zelf een rouwbrief/rouwkaart maakt. Laat u daarbij helpen door eventuele kinderen of kleinkinderen. Op internet vindt u veel voorbeelden. Of misschien vindt u in de krant bij de rouwadvertenties een opmaak en vormgeving die u mooi en persoonlijk vindt.

www.4cards.nl

www.uitditleven.nl

Advertentie

Naast het versturen van rouwkaarten kunt u een advertentie in de krant laten plaatsen. Op die manier brengt u veel mensen op de hoogte van het overlijden van uw dierbare. Het plaatsen van een rouwadvertentie in de krant is vrij duur. Er zijn ook andere mogelijkheden, die minder kostbaar of zelfs gratis zijn, bijvoorbeeld via internet.

www.rouwbericht.nl

www.condoleance.nl

Bidprentje

Bij katholieken is het gebruikelijk om tijdens de kerkdienst of na de crematie bidprentjes uit te delen. Meestal staat hierop een levensloop van de overledene en een mooie afbeelding of foto. U kunt de tekst hiervoor zelf maken in samenspraak met de pastor of de uitvaartbegeleider. Houd rekening met extra prentjes die u nodig heeft voor mensen die niet bij het afscheid aanwezig kunnen zijn. Deze kunt u nasturen. Maak een goede inschatting van het totale aantal om onnodige kosten te voorkomen.

www.striktpersoonlijk.com

www.bidprentjes.startpagina.nl

Condoleance

Meestal is er voor of na de begrafenis of crematie of voor of na de avondwake gelegenheid om aan nabestaanden medeleven te betuigen. Dit kan door het tekenen van een condoleanceregister of door persoonlijk condoleren. Steeds vaker gebruiken nabestaanden ook internet om anderen op de hoogte te brengen van het verlies van een dierbare en ook om hen de mogelijkheid te bieden hun medeleven te tonen.

Bloemen

Bloemen horen bij bijzondere momenten in het leven, ook bij een overlijden. Bloemen eren de dode en zijn/haar leven. De uitvaartondernemer kan zorgen voor de bloemen. Ook hier kunt u natuurlijk zelf een rol spelen en samen met de bloemist een rouwboeket samenstellen. Dit is persoonlijker en vaak minder duur. In de zomer kunt u ook kiezen voor een mooie bos bloemen geplukt in een tuin of weiland. Geen bloemen is natuurlijk ook een mogelijkheid.

www.regiobloemist.nl

www.fleurop.nl

Uitvaart op maat

Het kan fijn zijn bij een aantal zaken rondom de uitvaart zelf een actieve rol te spelen. In overleg met de uitvaartondernemer kunt u kiezen bij welke onderdelen u dat wilt. Bijvoorbeeld bij het verzorgen van de overledene, het maken van afspraken met het crematorium of de begraafplaats, het regelen van het rouwvervoer, het samenstellen van de rouwkaart of het dragen/rollen van de kist of de baar in de afscheidsviering. Als u kiest voor een actieve rol, dan bent u meer betrokken bij het afscheid. Dit kan helpen bij de rouwverwerking. Bijkomend voordeel is dat de kosten lager kunnen uitvallen.

www.doodeenvoudig.nl

Kleinkinderen

Voor kinderen is het belangrijk zich betrokken te voelen bij het afscheid. We hebben vaak de neiging kinderen juist te willen  beschermen in deze situaties. Veel kinderen hebben echter een bepaalde onbevangenheid zodat ze natuurlijk omgaan met de dood. Nodig kinderen uit om op hun wijze afscheid te nemen, neem ze mee in het gebeuren. Wanneer kinderen bij het afscheid worden betrokken, informeer ze dan goed. Kinderen weten veel dingen niet. Daarom moet hen verteld worden wat hen te wachten staat. Pas uw informatie en taal aan, aan het ontwikkelingsniveau van het kind. Een mooie en bijzondere manier om kinderen te betrekken bij het afscheid is om hen de kist zelf te laten beschilderen. In overleg met de uitvaartondernemer kan een kist gekocht worden die hiervoor geschikt is.

www.in-de-wolken.nl

Tot stand gekomen door:

- ZilverenKruis / Achmea

- KBO

- Fonds Sluyterman Van Loo (ouderenprojecten)

- Vitaliteit ontmoet kwetsbaarheid