OV - chipkaart

 

De OV - chipkaart staat voor Openbaar Vervoerpas. Met deze plastic kaart kun je nu overal gebruik maken van bus, metro, tram, veerboten, NS treinen en alle regionale treinen. Ga je naar het eiland Texel, dan dien je daar nog steeds een kaartje voor te kopen. In NS - stations waar men OV fietsen verhuurt, kun je ook met de OV - chipkaart betalen en soms kun je ook in NS - stations zelfs een kopje koffie afrekenen met je OV - chipkaart.

 

Het leven wordt steeds meer gedigitaliseerd, dat zie je steeds meer. Kijk maar naar de nieuwste keukenapparatuur, de moeilijke afstandsbedieningen en die steeds kleiner wordende mobieltjes.

 

Is reizen met die OV - chipkaart nu voor iedereen gemakkelijk?

 

Nee: het is en blijft voor ouderen - met of zonder beperkingen - blinden en slechtzienden, buitenlanders en reizigers die de taal niet goed beheersen, echt lastig. Ook ouderen die niet veel doen met computers hebben regelmatig problemen met het terugkrijgen van onjuiste afschrijvingen, het opladen en het opzeggen van hun OV - chipkaart. De OV - chipkaart is indertijd op initiatief van de OV - bedrijven ingevoerd. Deze bedrijven wilden dat omdat dit voor hen veel gebruiksgemak zou opleveren, goedkoper zou worden en het zwart rijden sterk zou gaan afnemen. Maar, de reiziger is min of meer de sigaar! Elke 5 jaar dient u een nieuwe kaart aan te vragen en dat kost steeds 10 euro (de kaart kost 7,50 euro en voor administratiekosten betaalt u ook nog eens 2,50 euro). Er wordt hier al jarenlang over geklaagd. Men schat in dat dit niet eerlijke bedrag dat men van ons eist, op termijn zal vervallen. Ook vergeet iedereen wel eens uit te checken en dat kost telkens ook geld en terugkrijgen is lastig.

 

Het blijkt dat thans 4 miljoen op de rekening van TLS (Trans Link Systems) staat van reizigers met een incomplete transactie. In het strippenkaart - tijdperk kon je met de strippenkaart binnen 1 uur ook nog je terugreis maken met dezelfde afgestempelde strippen en dat is nu slechts 35 minuten geworden en betaalt u wel de afgelegde kilometers. Eigenlijk zijn de vervoersbedrijven er zelf heel content mee. Jongeren en reizigers die veel reizen naar hun werk zijn in het algemeen ook tevreden, maar wij - de ouderen en reizigers met een handicap - ondervinden toch nog regelmatig problemen.

 

Er zijn 3 typen OV - chipkaarten: de zogenaamde Wegwerpkaart voor de incidentele reiziger, de A - kaart (= Anonieme kaart) en de P - kaart (= de Persoonlijke kaart). Schaf het liefst een P - kaart aan. Hierop krijgt u automatisch de ouderenkorting van 34 % in het regionale vervoer, maar niet bij de NS. Bovendien krijgt u het saldo op de kaart terug bij diefstal, verlies of defect raken van de kaart. Het voordeel van de A - kaart is dat meerdere personen afwisselend van deze kaart gebruik kunnen maken. Nadeel van de A - kaart is dat het moeilijk is om je geld terug te krijgen, indien u die kaart wilt stopzetten. TLS (Trans Link System) heeft immers geen naam en geen bankrekeningnummer, maar ze beloven beterschap.

 

Indien u geen OV - chipkaart heeft, kunt u gebruik maken van de zogenaamde losse wagenverkoop in bus of tram. Dit is echter wel fors duurder! Elk jaar gaan de tarieven van de regionale vervoersbedrijven wat omhoog. In dit jaar 2018 blijft de zogenaamde vaste voet staan op 4 euro en is het opstaptarief verhoogd naar 90 eurocent en met de ouderenkorting van 34 % vastgesteld op 60 eurocent. (uitsluitend met een P - kaart).

 

Thans is de inflatie zeer laag en naar verwachting zullen de prijzen in het regionale vervoer met ongeveer 0,5% stijgen per 01-01-2019. De A - kaart kunt u slechts handmatig opladen en met de P - kaart kunt u automatisch laten opladen, waardoor er nooit een tekort aan saldo ontstaat. Beschikt u over een daluren - kortingskaart (VDU) van NS, dan kunt u ook met deze kaart reizen in het streekvervoer en krijgt u automatisch de ouderenkorting. Schaft u nu een OV - chipkaart (P) aan, dan kunt u daar ook bij NS mee reizen. Let op: bij NS is de vaste voet 20 euro; heeft u een VDU - abonnement dan is de vaste voet 10 euro en bij het regionale vervoer is dit 4 euro.

 

Indien u vergeet uit te checken bij NS kan u dit maximaal 20 euro kosten.

Het is lastig dat alle regionale vervoersbedrijven verschillende check - in en check - uit apparaten hebben. Dat is onhandig voor vele reizigers. Bij sommige tramritten kunt u in de tram in - en uitchecken, bij sommige anderen dient u dit te doen op de perrons. Ook dit is soms zoeken en ook weer niet echt handig. In Dordrecht dient u eerst uit te checken bij NS en in te checken bij Arriva om door te reizen naar bijvoorbeeld Gorinchem. Indien u met een NS - VDU kaart reist, is de korting van NS niet geldig op de regionale spoordiensten. Arriva geeft zelf geen nieuwe OV - chipkaarten uit. Dit is voorbehouden aan TLS en OV-chip.nl.

 

Hoe kunt u een OV - chipkaart aanvragen?

 

Dit kan op twee manieren:

1. via de website www.ov-chip.nl ;

2. het klantenservice - nummer van OV - chip bellen. U kunt dan het aanvraagformulier aanvragen per post en thuis invullen en opsturen etc. U kunt ook alle informatie krijgen over hoe het werkt met de PC. Het is niet gratis: het kost 50 eurocent per gesprek: 0900-0980. Heeft u eenmaal een OV - chipkaart, dan kunt u op werkuren terecht bij het Arriva - steunpunt, voor allerlei vragen.

 

Hoe kun je geld op je kaart krijgen?

 

Ook hier zijn verschillende mogelijkheden. Indien u een P - kaart aanschaft, wordt geadviseerd gelijk automatisch opladen te regelen via de website of dit aan te geven in het aanvraagformulier. U kunt ook opladen in de automaten bij NS - stations en in het Arriva - steunpunt en in de Primera - winkels. Tenslotte: op de website kunt u regelmatig uw laatste ritten controleren en uw saldo nagaan. Voor ouderen is dit niet altijd makkelijk. 

 

Welke probleempjes komen we nu tegen bij het reizen met de OV - chipkaart en wat is nieuw?

 

Waar staan die palen en heb je wel de goede palen aangetroffen? U dient dus wel te weten met welke vervoerder u verder gaat reizen. Indien u naast NS ook doorreist met een regionale vervoerder, dan dient u eerst bij NS uit te checken en daarna bij de regionale vervoerder weer in te checken.

 

Leiden is een zogenaamd passage - station. Indien u naar het LUMC wilt, dient u dus in te checken bij de poortjes en uit te checken bij de poortjes aan de andere zijde van het station. Gaat u nu wat eten in een van de restaurantjes in het station en blijft u langer dan 60 minuten binnen, dan wordt er 10 euro of 20 euro afgeschreven. NS gaat er dan van uit, dat u hebt gereisd en niet bent uitgecheckt. Feitelijk is dit dus een maximale overstaptijd van 60 minuten.

 

NS geeft voor de zakelijke markt de zogenaamde Business - kaart uit. Binnenkort wordt die kaart ook beschikbaar gesteld voor de particuliere reiziger. U dient dan - voordat u de reis aanvangt - te bellen naar een 0800 - nummer en geeft uw reisdoel op. Er komen dan organisaties die u die mogelijkheid aanbieden en u kunt dan reizen met de OV - chipkaart zonder dat er geld wordt afgeboekt. U krijgt dan maandelijks een rekening met al de reizen netjes uitgeschreven en die betaalt u dan gewoon via uw bankrekening. Het voordeel is dat u ook kunt aflezen waar u een incomplete reis heeft gemaakt.

 

In de nabije toekomst zal er naast de OV - chipkaart ook betaald kunnen worden met de I - Phone, de Smart - Phone en met de gewone bankpas. Thans worden hier al proeven mee gedaan en deze zijn nog niet echt hoopvol.

 

Het per saldo reizen op de zogenaamde grens - overschrijdende lijnen gaat prima. Heeft u echter een regionaal Arriva bus/trein abonnement, dan kan dat nog steeds problemen opleveren.

 

Toeristen ondervinden nog steeds problemen bij aankomst in Nederland.

 

Bij storingen overstappen op tijdelijke bussen etc. zonder in - of uit te checken.

 

Per 01-09-2016 is het afrekeningssysteem op uw VDU - kaart van NS gewijzigd. Als u incheckt voor de spits, kunt u de hele reis reizen met korting, ook indien u even de poortjes verlaat om een boodschap te doen. Ook hier geldt een maximale uitstaptijd van 60 minuten. Nadeel is - indien u in de spits vertrekt en tijdens de reis wilt profiteren van de korting - u dan een tweede OV - chipkaart dient te hebben of een uur zult moeten wachten.

 

Veel reizigers ondervinden problemen met het terugstorten van een saldo op een verlopen kaart. Onlangs heeft TLS in Amersfoort dit probleem opgelost. Indien uw kaart nog geen jaar is verlopen, kunt u via de website www.ovchipkaart.nl uw saldo snel terugvorderen. Mocht de kaart meer dan 1 jaar zijn verlopen, alsdan dient u een formulier op te vragen en dan na invullen terug te sturen naar TLS en dan krijgt u alsnog het saldo netto retour.

 

Pro - rail is vorig jaar omgevormd van zelfstandige BV naar een onderdeel van NS, dat dan ook rechtstreeks zal gaan vallen onder het ministerie. Mogelijk zal hierdoor de prijs van het treinritje zeer fors gaan stijgen. Prijsstijgingen zullen dan het gevolg zijn door het dan wel betalen van 21% BTW op gebruik van het spoor en hoge kosten van overstappen naar een ander pensioenfonds of hogere afvloeiingskosten. Inmiddels is gebleken dat NS de prijzen per 01-01-2018 verhoogd heeft met maximaal 2%.

 

Enige regionale vervoerders (Connexxion en Arriva) hebben problemen gehad met een overval in hun bussen en soms kwam daar ook lichamelijk letsel aan te pas. Bij Arriva in Zuid - Holland is inmiddels een aanvullend betalingssysteem ingevoerd op alle bussen. Op de betaaltafel staat een beeldscherm en hier kunt u met uw gewone bankpas contactloos betalen voor een rit. U krijgt dan een papieren kaartje uit een kleine printer. U kunt zelfs betalen met uw Smart - Phone via dat beeldscherm. De chauffeur heeft dan geen geld meer in de bus en hiermee hoopt men dan dat de overvallen stoppen. Uiteraard blijft het betalen met de OV - chipkaart gewoon bestaan. Echter: betalen met de Smart - Phone of de I - Phone is duurder dan met de OV - chipkaart. U krijgt immers dan geen ouderenkorting van 34 %.

 

U kunt op 3 manieren contact opnemen met de klantenservice van de OV - chipkaart:

* door het invullen van het contactformulier op de ov-chipkaart.nl (met de PC dus)

* door te bellen met 0900-0980

* door het sturen van een e-mail naar info@ov-chipkaart.nl

 

U kunt de heer J. Meerpoel ook altijd benaderen bij vragen of suggesties:

e-mail: janmeerpoel@ziggo.nl

telefoon: 071 - 514 70 80